أنا واللي حواليه

Sunday, August 12, 2007

بقالي فتره مش باجي يمكن بتاع ثلاثة شهور .. مكنش الهدف من الغياب اني ألغي المدونه ..الفكره دي جتلي قبل كده زمان بس رجعت في كلامي تاني لأني حسيت اني محتاجه أكتب .. الفتره اللي فاتت كانت أسوأ فتره مرت عليّه في حياتي .. ودلوقتي حالا أنا بتمنى اني كنت أبقى مداريه شخصيتي الحقيقيه علشان أتكلم بصراحه وأحكي .. بس للأسف فات الوقت ..

ساعات الواحد بيتمنى انه يشيل كام يوم من عمره .. أنا نفسي أشيل كام سنه من عمري .. كام سنه بحلوهم ومرهم ..بحزنهم وفرحهم .. وبأخطاءهم .. يمكن نفسي أرجع تاني لثانويه عامه وأبدأ من تاني ..يبقى عندي بتاع سبعتاشر سنه وأبتدي من تاني مشواري .. أفكر تاني في الكليه اللي أنا عايزاها .. أفكر كويس قوي وأختار صح .. يمكن تفتكروا ان الأزمه اللي بمر بيها دلوقتي بسبب اكتشافي اني اخترت الكليه غلط .. بس ده مش سبب .. دا من توابع الأزمه اللي أنا مريت بيها .. لقيت اني لازم أفكر .. هو ده اللي أنا عايزاه ؟؟ لما بتتخيلي المستقبل بتشوفي نفسك في الطريق اللي انتي بدأتيه دلوقتي ؟؟

كان هدفي لما دخلت الكليه دي اني أخفف آلام الناس .. ياترى فعلا هقدر ولا هكون ألم آخر يضاف الى آلامهم ؟؟ منكرش ان بردو هدفي اني أكون مشهوره وغنيه .. بس عامة دا هدف سواء كنت دكتوره أو حتى سكرتيره .. يعني أنا مكنتش عايزه أبقى دكتوره غنيه ومشهوره .. أنا عايزه أبقى غنيه ومشهوره بسبب أي مهنه أنا همتهنها ..أظن دا هدف مشروع ..هدف انساني طبيعي .. انما هدفي من كوني دكتوره هو تخفيف آلام الناس .. يا ترى هقدر أكون كده؟؟ علشان أكون كده الطريق لسه طويل وصعب .. يا ترى هقدر أمشي فيه ؟؟ كده كده أنا هدخل امتحانات السنه دي وان شاء الله هنجح وان شاء الله يكون بنفس تقدير كل سنه .. جيد جدا .. بس بعد كده .. أنا عايزه ايه؟؟ أنا مش عارفه أنا عايزه ايه ؟

عموما مش ده موضوعنا .. موضوعنا الأساسي اني غلطت في حق نفسي .. غلطت فيها جامد أوي .. مش عارفه أصالحها ازاي ؟؟ كان نفسي أتكلم بصراحه أكتر معاكو وأشكيلكو همي الكبير بس مش هعرف ..

هتحسوا من كلامي اني مشوشه ومش عارفه أرتب كلامي .. هو ده اللي حاصل فعلا .. أنا اتهزيت جامد أوي

10 Comments:

  • متغبيش عنا لاننا بجد بنفتقد سطورك مهما كانت حالتك

    By Blogger مـحـمـد مـفـيـد, At August 12, 2007 at 10:30 PM  

  • كويس جدا جدا إنك فضفضتي هنا بالشكل ده وبالجرأة دي وبمستوى المصارحة ده

    إنتي كده مشيتي أول خطوة في طريق إصلاح أي وضع إنتي مش راضيه عنه .. حتى لو كان الإصلاح ده هو التعايش مع الوضع القائم بس بصيغة مختلفة

    وبعدين إجمدي .. إنتي كنتي أجمد من كده

    ربنا معاكي

    By Blogger يا مراكبي, At August 13, 2007 at 2:06 PM  

  • السلام عليكم
    حمد لله علي السلامة
    يارب تكون أخر مرة أقولهالك
    أقصد يعني مش بوست تيجي و تقعدي عليه عشرين سنة
    أنا بهرج علي فكرة

    المهم
    بصي هو فاقد الشئ لا يعطيه
    بس أقدر أقولك أية اللي هيحصل
    ما تعيشي الحياة زي ما هي كده
    جربي كل حاجة و حاولي في كل حاجة
    متيأسيش أنا أخر واحد ممكن أنصح حد بس أهوة لعل و عسي كلامي يجيب معاكي فايدة
    عاوزة تعرفي موضوع التشتت روحي المدونة الخزعبلية بتاعتي هتحسي أنك منظمة جدا جدا

    و بعدين جيد جدا دي تعني أنك بتعشقي الكلية و لعلمك أنا عمري ما تمنين أكون دكتور بس و بس و أنا في تانية كلية كان نفسي أكون الزمن يرجع بيا تاني علشان أحاول إني أكون دكتور
    سلام معلش طولت
    انت لو بتتدخلي كتير و تعملي بوستات كتير مش هأطول
    معلش كلمة أخيرة
    متخليش أي حاجة في الدنيا دي تهزك خالص ثقي بالله و بنفسك
    كل سنة و أنت طيبة
    سلام

    By Blogger No Fear, At August 14, 2007 at 4:57 PM  

  • السلام عليكم
    نستني كمان 3 شهور
    و لا أية النظام

    By Blogger No Fear, At August 18, 2007 at 11:18 AM  

  • طب انا ماعرفش الموضوع ولا ابعاده بس اسمحيلي:
    ماينفعش نحل كل المشاكل مره واحده ولا فى قعده واحده. مش هاينفع مش هاتتحل. كسري الموضوع 100 حته صغيره و كل حته لوحدها تتحل

    موضوع الكليه ده سيبك منه خالص. بجد. انا معايا بكالوريوس صيدله و الشهاده فى مصر فوق الدولاب تقريبا وفوقها شبرين تراب ولا اعرف عنها حاجه. يعني ايه ؟ يعني معلش خدي الشهاده و ارميها. ليه ؟ علشان بلدنا بلد شهادات و علشان اي شغل محتاج شهاده فى معظم الاحوال حتى لو مالهاش علاقه بالشغل نفسه. السؤال هو انتى عايزه ايه ؟ فكري و ممكن تحولى مهنتك زي ما انا عملت و مش ندمان علي ال5 سنين صيدله.

    ولو عايزه تفضفضي انا موجود و ماعرفكيش يا ستي

    يالله بالتوفيق
    :-)

    By Blogger M.Sameer, At August 18, 2007 at 9:31 PM  

  • ربنا معاك ادعى له اللهم ارضى عنها وارزقها السعادة

    By Blogger المكرم من الله, At August 21, 2007 at 8:34 PM  

  • محمد مفيد
    شكرا على كلماتك الجميله الرقيقه .. لك مني كل شكر


    يا مراكبي
    كان نفسي أتكلم أكتر وأقول أكتر علشان أرتاح أكتر بس عامة الحمد لله ..ابتديت فعلا أتعايش شويه مع الوضع القائم وأقبله لأن لا سبيل لتغييره فما حدث قد حدث.
    ربنا يكرمك يا رب وميرسي على تعليقك ومتابعتك


    nofear
    مدونتك مش ملخبطه ولا حاجه انا زرتها كتير :)) والتأخير المره دي مكنش بايدي .. أنا كنت مسافره ولسه راجعه امبارح ..
    وبالنسبه انك تطلع دكتور .. هي المشرحه ناقصه قتلى..هههه .. بهزر طبعا بس الواقع بيقول ان معظم المتخرجين من كليات طب المحروسه قتلى.. ومصر هي المشرحه الكبيره .. لو حد عايز يطلع دكتور بجد ملهاش حل غير انه يدرس بره هنا الدراسه مقرفه ست سنين حفظ وبعديها سنه تدريب .. على قتل الناس ..ههههههههه
    يللا خير ..
    ربنا يوفقكم الى ما فيه الخير



    m.sameer
    شكرا شكرا على قدومك ..دا ايه النور ده ياولاد .. أكيد هتكلم معاك وهناقشك في الأسباب والدوافع اللي خلتك تسيب الشهاده فوق الدولاب وكمان عايزه أعرف تقبل الناس اللي حواليك للي انت عملته ده ..أكيد هنتناقش في الموضوع ده :)) أما بالنسبه لمشكلتي فهي ملهاش حل لأنها وقعت وخلاص ..المهم بقى اني أتعايش مع البواقي بتاعتها
    وشكرا مره تانيه على التعليق



    المكرم من الله
    ميرسي على الدعوه ربنا يكرمك يا رب .. وهضيف لها الدعوه دي .. يارب اغفر لي يا رب اغفر لي

    By Blogger sherehan84, At August 24, 2007 at 2:45 PM  

  • حمد لله علي السلامة
    ايا كانت الحاجات اللي وخداكي.. مش انتهت؟ مش هديت حتي
    يبقي مش مهم

    الحاجات البايخة بتبقي كبيرة في الاول وواخده كل مساحة الرؤية وواحدة واحدة تقل تقل لحد ماتستخبي ويمكن متفتكريهاش غير كل فين فين

    اللي حصل باختيارك يبقي اكيد خير ليكي
    واللي حصل قدر يبقي خبرة الحياة عاوزة تعلمهالك
    :)
    تفسير عبيط بس بيعمل نتيجة

    المهم ان انتي زي مانتي ..مش لازم افضل بس تبقي زي مانتي

    By Blogger saso, At August 27, 2007 at 4:18 PM  

  • السلام عليكم
    انا سعيييييييييييييد جدا بزيارتك
    بس هأكون أسعد لو لاقيت بوست جديد
    أنا مش عارف انت مش بتكتبي ليه ياريت علي الأقل تقولي
    و أنا هأقولك أنت أكيد غلط اللي بتعمله
    بس أهم حاجة انك نورتي عندي
    كل سنة و أنت طيبة

    By Blogger No Fear, At August 28, 2007 at 10:34 PM  

  • لا تتخيلي
    انا سعيد بعودتك قد ايه

    ربنا يكرمك ورمشان كريم

    By Blogger أُكتب بالرصاص, At September 12, 2007 at 8:11 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home