أنا واللي حواليه

Monday, February 16, 2009

تحدي وصول عدد متعبي المذهب اللاويبوزي لألف

مش فاهمة أنا ايه موضة التحديات دي ؟؟ تحدي وصول محبي الرسول لمليون .. تحدي وصول جروب المسلمين ل577 ألف .. تحدي ارسال الايميل ل57 ألف راجل أخضر بشنب .. تحدي وصول الايميل ده لمن صنعه بعد مروره على 70 ألف مسلم .. في الأغلب الأعم بلاقي الجروبات دي والايميلات دي ايميلات وجروبات اسلامية !! مش فاهمة ايه سر حشد القوات اللي بيعملوه ده و ايه الهدف منه والتحدي ده ضد مين يعني ؟؟ يا ترى واحد حلم ان الشيخ زعرور جالو في المنام واتحداه ولا هو صحي من النوم لقى انه فاشل في كل حياته فقرر انه يكون ناجح في شيء ما حتى لو كان بيد عمرو لا بيده؟؟؟ حقيقي ظاهرة متخلفة !! أنا أفهم كده لو مثلا في هدف للجروب زي مثلا لما جروبات بتقول انه عايزين نجمع أصوات علشان نحتج على شيء أو على جروب معين وان كنت مش متفهمة اللي هم بيعملوه بس أديني لقيت دافع أو سبب مقنع للتحدي وحشد القوات .. مش متفهمة ليه بقى ؟؟لأن منطقهم في منتهى السذاجة فمش بحشد القوات دي يعني هيقدروا يسكتوا كل واحد يطول لسانه أو يسب او يشتم أو يقول كلام مش لطيف .. ماتسيبوه يعوي من هنا لبكره الصبح والأولى بقى انك يا مسلم يا غيران على دينك ونبيك تعمل جروب مضاد وفيه كل الحقائق و تدافع عن نبيك بس مش من وجهة نظر متهم انما من وجهة نظر نشر الدين وتعريف الناس بالإسلام .. انا شايفه ان دا رد الفعل المنطقي انما حشد الحشود وتدشين القوات الانترنتية السلمية ناهيك عن انه مش هيقفل الجروب هو كمان مش هيمنع كل من يريد سب رمزك أو قدوتك أو حبيبك
ايه بقى اللي فكرني بالموضوع ده دلوقتي مع انه منتشر من قديم الأزل وخاصة خاصة الايميلات الدينية اللي بتنرفزني وتعصبني وأمانة عليك ليوم الدين ودي لها بوست تاني .. اللي فكرني النهاردة وخلاني أرجع هنا أكتب بوست بعد سنة تقريبا من الانقطاع اني لقيت الفرّة دخلت في اخواتنا المسيحيين بردو .. لا أخفي عليكم اني كان بداخلى اعجاب دفين باني على أد مشفت مواقع تبشير بس مكنتش شفت جروب على الفيس بوك بيدخل التحدي العقيم ده ولا بيحشد الحشود وبيلم القوات لحد النهاردة !!! النهاردة من خمس دقائق بالظبط كانت صدمتي .. لقيت جروب بيتحدى بردو وصول محبي السيد المسيح لمليون وكأن مش مكفينا ان حالة هطل التحديات ضربت في المسلمين فأبينا أن يخلو اخواننا المسيحيين من ذلك الهطل..
نفسي أفهم الهدف يعني أهه الجروب وصل مليون هيييييه في مليون واحد بيحب السيد المسيح أو سيدنا محمد منهم نص مليون ميعرفش عنهم حاجة بس انضم لأن الانفيتيشن جتله وهو استحرم يعملها اجنور .. أهه الهدف اتحقق .. كسبنا الرهان ولا التحدي .. هاستفيد ايه يعني؟؟ هاخد مصاصة ولا هتدوني جائزة المحب الأول
في حد هيقوللي طيب ماهو الفيس بوك أصلا شيء مالوش لازمة .. ايه الهدف منه أصلا .. بس هرجع وأقول ان للأسف الجروبات دي بتحزبنا.. بتأصل فينا معاني الفرقة كعرب .. مسلمين مسيحيين شيعيين سنة الجروبات دي بالذات وبعيد عن أي جروبات تانية دي بتقسمنا .. يعني الناس في الطبيعي بتعمل انفيت للسته كلها .. في الجروبات دي بالذات هنلاقي اللي بيعمل انفيت بيختار ده بيحب المسيح وده بيحب سيدنا محمد وده بيحب سيدنا علي ..شيء مقزز بصراحة اني أقسم في اصحابي كده حتى في وسط حياتي الاجتماعية من غير ماكون داخل كنيستي أو الجامع بتاعي ..

ودعوة مني لكم كلكم تدخلوا الجروب بتاعي جروب متبعي المذهب اللاويبوزي .. أدعوكم كلكم تلووا بوزكو وتدخلوا .. علشان نتحدى لازم نتحدى ولازم نكسب ..لا زم نكسب التحدي .. أشوفكو في حفل توزيع الجوائز ..

20 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home